Webinar Cybercrime

Dinsdag 24 november organiseerde de Groninger Ondernemers Academy* in samenwerking met BedrijfsBeveiliging Omgeving Groningen (BBOG)** een webinar over Cybercrime en Cybersecurity. Erik Rutkens, o.a. voorzitter van Stichting Cyber Security Centrum Noord-Nederland nam de – online – aanwezigen mee in de groeiende wereld van de digitalisering en de daarmee gepaard gaande Cybercrime. Er was o.a. een interview met een hacker te zien en het belang van Cybersecurity is besproken. De webinar is bovenstaand terug te zien.

Verdieping sessie

Tijdens de Webinar werd al even aangekondigd dat er in het eerste kwartaal van 2021 een aantal verdieping sessies georganiseerd zullen worden. Het doel van deze sessies is om ondernemers weerbaarder te maken en te informeren over hoe het niveau van beveiliging vergoot kan worden.

Er zal tijdens deze sessies in gegaan worden op de risico’s die een organisatie loopt. Door deze sessies per branche te organiseren worden ze heel praktisch van aard en krijgt u antwoord op de vraag: “Hoe kunt u als ondernemer actief met deze materie aan de slag?

Praktische tips

Tot slot willen wij u nog enkele praktische tips meegeven die gisterenavond aan bod zijn geweest. Zaken waar u vandaag al mee aan de slag kunt.

• Updaten: Update uw apparaten (desktop, laptop, smart phone, tablet, slim apparaat en dergelijke) zodra deze beschikbaar komt. Zet indien mogelijk de optie automatisch updates installeren aan. Hoe ouder de software, hoe makkelijker hackers toegang krijgen.
  • Wachtwoorden:  Gebruik voor elk account andere wachtwoorden. Gebruik een wachtwoord dat lang en samengesteld is wat u goed kunt onthouden. Bijvoorbeeld #FCGroning3nWordtD1tJaarK@mpioen!. Nog beter maakt gebruik van een wachtwoordkluis zoals LastPass, 1Password, Bitwarden of Keepass. Deze kunnen unieke wachtwoorden voor genereren en onthouden. Zet als deze mogelijkheid er is twee-staps-verificatie aan. Bij diensten zoals Facebook en LinkedIn kan dit.
  • Maak back-ups: Maak regelmatig een back-up van uw laptop, smart phone en dergelijke. Zet deze bijvoorbeeld op een externe harde schijf. In geval van gijzelsoftware (ransomware) kunt u dan eenvoudig en snel een back-up terugzetten zonder dat u hoeft te betalen.
  • Herken phishing: Bevat een mail van een ogenschijnlijk bekende partij taalfouten, een boodschap die te mooi is om waar te zijn, of een boodschap waar u van schrikt (uw bankrekening is geblokkeerd), vertrouw deze mail niet. Kijk ook goed naar de afzender en klik niet op zomaar op linkjes of bestanden als u niet absoluut zeker bent van wie de mail afkomstig is.
  • Kijk uit met (openbare) WiFi: Openbare wifi-netwerken, zoals Wifi in de Trein, zijn niet veilig. Hackers kunnen meegluren met wat u online doet en zo proberen om inloggegevens te stelen. Maak gebruik van uw 4G-verbinding of creëer een met wachtwoord beveiligde hotspot op uw telefoon. Als u toch van een openbaar wifi-netwerk gebruik wilt maken, zorg er dan voor dat u alleen inlogt bij websites met een slotje.
  • Gebruik een VPN: Het valt ook sterk aan te raden om een virtueel particulier netwerk (VPN) te gebruiken zodra u met een openbaar wifi-netwerk verbindt. Een VPN bouwt een digitale tunnel waar uw dataverkeer doorheen gaat. Hierdoor zien anderen niet wat u op het internet doet. Op die manier beschermt u zichzelf tegen digitale inbrekers. Voorbeelden van VPN software zijn Goose, Freedome, iVPN en NordVPN.
  • Veilig chatten en (video)bellen.: We chatten 💬 en bellen ☎️ wat af. Laten we dat dit jaar ook zo veilig mogelijk doen. Kortom: hoe communiceert u zonder dat anderen mee kunnen lezen of luisteren? Goede gratis en veilige alternatieven voor Teams zijn bijvoorbeeld Jitsi en Whereby.
  • Kijk uit met wat u deelt: Mensen plaatsen geregeld foto’s van hun paspoort, rijbewijs en concertkaartjes op sociale media. Misschien denkt u: dat is dom. Dat is het ook, maar het gebeurt nog steeds massaal. De barcode op uw concertkaartje kan door een ander worden gebruikt, met een foto van een paspoort en rijbewijs kunt u een lening op naam van iemand anders afsluiten.

* De Groninger Ondernemers Academy is een initiatief van de Groningen City Club, Bedrijvenvereniging WEST, Bedrijvenvereniging Zuidoost, Vereniging Bedrijven Noord-Oost, Marketing Groningen, Koninklijke Horeca – Groningen, Gemeente Groningen en het Ondernemersfonds Groningen

**Binnen BBOG werken gemeente, politie, veiligheidsregio en bedrijvenverenigingen onder het motto Schoon, Heel en Veilig samen aan criminaliteitspreventie, beveiliging en veiligheidszorg op de bedrijvenlocaties in Groningen

Bedrijfsscan

Tevens is er de mogelijkheid om u aan te melden voor een bedrijfsscan. Dit biedt de mogelijkheid om te onderzoeken waar en op welke wijze uw organisatie kwetsbaar is. Ook dit kent een praktische insteek en wordt gekoppeld aan gesprekken die momenteel plaatsvinden met de gemeente over een keurmerk. Geïnteresseerden kunnen dit via de email kenbaar maken bij Nico Borgman op het emailadres nico@bedrijvenverenigingwest.nl

Deze scan zal ook in het nieuwe jaar gepland worden.

Webinar Cybercrime