Vind je het nog leuk?

Is een vraag die ik kreeg van één van de bestuursleden van WEST. Bestuursleden die als vrijwilligers graag meewerken om via hun inbreng en projecten hun bijdrage te leveren aan verbetering van het ondernemersklimaat in Groningen. Je kunt ze daarvoor niet vaak genoeg bedanken.

Het beeld in de pers is dat ondernemers keer op keer de pin op de neus krijgen wanneer er zaken geïnitieerd worden die niet vanuit het Stadhuis worden bedacht. De ongewenste tijdelijke studentenhuisvesting op Zernike, de invoering van reclamebelasting om politieke redenen, de marathon die is afgeschoten zijn recentelijke voorbeelden.

Natuurlijk baal ook ik daarvan en had ik het graag anders gezien en help ik graag mee om deze initiatieven een andere toekomst te geven.

Het helpt dan niet mee dat de kiezers in Groningen gekozen hebben om GroenLinks, PvdA, SP en Partij voor de Dieren aan een meerderheid te helpen.

Maar wel degelijk vindt over bovenstaande zaken overleg plaats en wordt op de Campus nu wel rekening gehouden met de wensen vanuit de bedrijven, wordt doorgepraat over festiviteiten bij de opening van de Zuidelijke Ring en is de reclamebelasting versoberd, is gesproken over geleidelijker ingevoerd en is de besluitvorming in de Raad uitgesteld.

Minder zichtbaar is waar WEST wel successen boekt. Wel degelijk zijn in de onlangs vastgestelde gebiedsvisie Corpus den Hoorn de wensen van WEST overgenomen en zijn we convenantpartner bij de verdere realisatie, wordt actief samengewerkt om de Groningen-stroomt-door-pilot uit te breiden van Westpoort naar andere gebieden. Op Zernike krijgt parkmanagement en de gebiedsvisie steeds meer vorm en hebben aan de campusrun ruim 500 deelnemers meegedaan. In Hoogkerk ondersteunt WEST de ondernemers die verenigd zijn in ”Kwaliteit van Hoogkerk” met het maken van een gebiedsvisie die met de Gemeente verder wordt uitgewerkt.

Binnenkort zal het bestuur van WEST met wethouder Economische Zaken Carine Bloemhoff aan tafel gaan om de relatie met de gemeente verder te bespreken.

En ja ondanks dat we sommige zaken graag anders ingevuld zouden zien is samenwerking de enige manier om het ondernemersgeluid vorm te geven in lastige vraagstukken als asielopvang, bereikbaarheid, de druk op het electriciteitsnet, veiligheid op de bedrijventerreinen, de zorgen rondom de arbeidsmarkt, de opzet van structurele samenwerking binnen Gastvrij Groningen en de uitdagingen die moeten helpen om Groningen tijdig Parisproof te maken.

De komende maanden draagt WEST haar steentje bij aan het diner voor de wijkwinkelbesturen, zijn we zichtbaar op de Bedrijvencontactdagen en betrokken bij de voorbereidingen van het Concours Hippique en ESNS.

De vraag ”vind je het nog leuk?” om voorzitter te zijn van WEST kan ik alleen maar volmondig met ja beantwoorden. Maar dat het soms lastig is kan ik niet ontkennen. Maar dat heeft u als ondernemers toch allemaal wel eens? Soms val je en moet je weer opstaan om aan de finish te komen.

Goede zaken,

Klaas Holtman