Adverteren op sociale media? Let op deze digitale gevaren
Adverteren via sociale media biedt ondernemers veel kansen: het is relatief goedkoop en bedrijven kunnen hun doelgroep heel precies bereiken. Maar juist omdat social media zo’n groot bereik hebben, zijn ze ook een interessant doelwit voor cybercriminelen.
Veilig Ondernemend Groningen wijst ondernemers op het belang van digitale veiligheid. Dit samenwerkingsverband van de gezamenlijke bedrijvenverenigingen, gemeente Groningen, politie en brandweer helpt bedrijven bewust te worden van risico’s én biedt handvatten om schade te voorkomen. Naast fysieke veiligheid en thema’s als ondermijning, is digitale veiligheid inmiddels een speerpunt. Ook wordt daarbij samengewerkt met gespecialiseerde partijen als Hacksclusive en Cruon.
Maxime Tauran van het Groningse Social Media marketingbureau Regeltante 2.0 ziet dat ondernemers zich vaak pas bewust worden van digitale risico’s als het al te laat is. “Het doel van cybercriminelen is simpel: geld. Ze proberen bedrijfsaccounts over te nemen en plaatsen vervolgens hun eigen advertenties met het advertentiebudget van de ondernemer.”
Een concreet voorbeeld: “We hadden eens een klant bij wie ineens advertenties voor badpakken uit China op de bedrijfspagina verschenen,” vertelt Tauran. Het gevolg: nietsvermoedende volgers klikken op foute links en het advertentiebudget – in dit geval 100.000 euro – wordt gebruikt door de criminelen.
Het terugkrijgen van een gehackt account is lastig, vooral voor kleine ondernemers. Social mediaplatforms hebben vaak geen directe klantenservice, en meldingen van kleinere partijen krijgen minder prioriteit.
Daarom is preventie essentieel. Tauran adviseert ondernemers om wachtwoorden regelmatig te wijzigen, goed te monitoren wie toegang heeft tot de bedrijfsaccounts en extra alert te zijn bij Facebook: “Omdat bedrijfspagina’s aan privéaccounts gekoppeld zijn, vormt elke zwak beveiligde privéaccount een risico.” Bij grote teams die samen één pagina beheren, moeten al die individuele accounts goed beveiligd zijn.
Ook mkb’ers doen er verstandig aan kritisch te kijken naar wat ze online delen, en dat ze bijvoorbeeld geen persoonsgegevens van personeelsleden delen.
Veilig Ondernemend Groningen benadrukt dat bewustwording de eerste stap is richting digitale veiligheid. Door samen te werken, kennis te delen en deskundig advies in te winnen, kunnen bedrijven in Groningen hun online weerbaarheid vergroten. Zo blijft ondernemen in Groningen niet alleen fysiek, maar ook digitaal veilig.