Van de voorzitter

Het is duidelijk merkbaar dat de dagen langer worden, de temperaturen lopen alweer op en vogels zijn al meer en meer hoorbaar. Zowel landelijk als lokaal wordt opgeroepen om waardering voor het ondernemerschap. Het Gronings college is een charmeoffensief begonnen en gaat op bezoek bij ondernemers om te horen en zien hoe het kloppend hart van onze economie versterkt kan worden.

Levendige en bruisende winkelgebieden ontstaan niet door rapporten en stenen stapelen maar worden gemaakt door mensen/ondernemers. Door menselijk contact, persoonlijke benadering, een opgeruimde straat en regelmatige activiteiten komen gebieden tot leven. Ondernemers en hun personeel doen er alles aan om in te spelen op behoeftes van de bezoeker en toveren een glimlach op de gezichten van klanten waardoor ze graag terugkomen. Naast de ’handel’ dragen winkels bij aan levendigheid, voorkoming van eenzaamheid, trots en blij gevoel. Een brede welvaart zonder een levendige detailhandel zie ik niet voor me.

De huidige arbeidsmarkt trekt weer geweldig en ‘the battle for talent’ raakt ook de detailhandel. Instellingen en bedrijven trekken aan jongeren en vaak horen we van ondernemers dat het moeilijk is om opvolgers te vinden. Zonder opvolging stoppen ondernemers vaak met hun bedrijf wat weer leidt tot verschraling van het aanbod waardoor mooie en karaktervolle zaken verdwijnen en iedereen klaagt over een monocultuur van de grotere ketens.
WEST ziet deze ontwikkeling al langere tijd en roept gemeente, provincie en onderwijsinstellingen op om te komen met actie- en stimuleringsplan gericht op een bloeiende detailhandel. Groningen 2030 kan toch niet ingevuld worden met alleen steeds grotere supermarkten?

WEST lobbyt actief voor het opzetten van een zogenaamde stadsmarketingorganisatie. Een organisatie die ondernemers en organisatoren helpt hun aanbod te versterken door samenwerkingen te coördineren en helpt om bezoekers wegwijs te maken in de Stad wanneer ze Forum en de Martinitoren hebben bezocht. Ook de verhalen van Paddepoel, het uitzicht in Reitdiephaven, historie van Hoogkerk en Winkelen in Zuid moeten worden verteld.

Overigens geldt opvolging problematiek ook binnen het bestuur van WEST. Komende ALV vervallen de zittingstermijnen van 4 bestuursleden. Daarom een oproep om je kandidaat te stellen voor één van die vacatures. Wanneer je interesse hebt praten we graag een keer door en nodige we je uit om bestuursvergaderingen vrijblijvend bij te wonen om te kijken of het bestuurswerk je aanspreekt. Een afspraak voor een kop koffie is gauw gemaakt.

Ik wens u goede zaken,

Klaas Holtman