Van de voorzitter: all the best voor 2024

Mooi begin van 2024
IICH laat zien hoe vernieuwend Groningen kan zijn

Na het kerstreces stond vrijdagavond 5 januari de eerste zakelijke afspraak van 2024 in de agenda, een bezoek aan het Concours Hippique, voor de kenners IICH, in MartiniPlaza. Ik ben geen paardenman en had toch een topavond.

MartiniPlaza rook naar paarden, het was in de opbouw gelijk aan een buitenfestival. Met veel standhouders, ruiters (m/v) in strakke witte broeken en rijlaarzen paradeerden rond en naast veel jonge kinderen viel ook de aanwezigheid van honden op. In de voorspringbak werden paarden ingereden, er waren veel mensen en vriendelijke en betrokken vrijwilligers waren gastheer/-vrouw. Ik begreep dat er circa 260 tijdelijke stallen waren gebouwd en de parkeerplaats stond vol met auto’s met trekkracht en trailers. Op de tribune zaten we tussen de paardenkenners en zijn we bijgepraat over hoe belangrijk een evenement als het IICH is voor de sector en de sport, hoe professioneel de parcoursopbouw was en hoe belangrijk het is dat ruiters en paarden zich kunnen tonen aan de kenners, investeerders en organisatoren van events.

De 60ste editie van het IICH is geland in Groningen, na eerdere edities in Veendam en Zuidbroek. Het programma strekt zich uit van 21 december tot en met 6 januari, trok dit keer 30.000 bezoekers/deelnemers en wordt georganiseerd door vrijwilligers en een beetje denkkracht van de professionals van MartiniPlaza. Dank voor mooie avond en verdere verrijking van het sportieve en culturele klimaat in Groningen.

Op mijn beurt mocht ik de aanwezige gasten iets vertellen over de economische dynamiek in Groningen, waarbij een belangrijke rol is weggelegd voor MartiniPlaza. In 2023 niet alleen gastheer van het VNG-congres, maar wanneer ik de agenda van de afgelopen maanden naloop ook gastheer van de Bedrijvencontactdagen, de wedstrijden van de volleyballers van Lycurgus en de basketballers van Donar. In de theaterzaal heeft onder andere de uitreiking van de 25ste Groninger Ondernemingsprijs en de uitreiking van de Groninger sportprijzen plaatsgevonden. Allemaal belangrijke events en mogelijkheden voor ondernemers en bestuurders om elkaar ook eens anders te ontmoeten dan aan de vergadertafels met veel te veel agendapunten.
Ondernemend en bestuurlijk Groningen maakt zich op voor de Nieuwjaarsreceptie op 10 januari, de hindernissen zijn dan afgebouwd en ben benieuwd of de geur en sfeer van het IICH nog merkbaar zijn. De programmering van MartiniPlaza is dik op orde en de crew kan laten zien dat het gebouw vele kansen biedt en dat die kansen ook worden benut.

Maar niets komt zomaar tot stand en zelfvoldaan achteroverleunen zorgt er ook in 2024 niet voor dat de broodnodige updates van de faciliteiten plaatsvindt. Het gebied rondom MartiniPlaza heeft, ondanks de aanwezigheid van vele gerenommeerde bedrijven, een uitstraling van de tachtiger jaren en is zeker niet representatief voor de dynamiek van de Groninger economie anno 2024. De verbouwing van de Zuidelijke Ring, de upgrading van het Stadspark en de aansluiting op de vernieuwde ingang van het Hoofdstation bieden allerlei kansen om nu met vastgoedeigenaren afspraken te maken over de gezamenlijke aanpak van de binnenterreinen, de groenaanpak en herinrichting van de Leonard Springerlaan.

Vandaar dat WEST samen met de Gemeente Groningen oog heeft voor alle nieuwe kansen die de economische speerpunten bieden. Maar ook en vooral moet er oog zijn voor onderhoud en upgrade van de bestaande faciliteiten en voorzieningen zoals MartiniPlaza, maar ook de bedrijventerreinen en de bestaande wijkcentra.

Samen met ondernemers, investeerders, vastgoedeigenaren en Gemeente Groningen zet WEST graag haar beste beentje voor om ook in 2024 het IICH weer te mogen ontvangen voor haar 61ste editie in een nog mooier en beter bereikbaar Groningen.

Namens het bestuur van WEST wens ik u goede zaken en een ‘all the best’ voor 2024.

Groningen, 9 januari 2024