Van de voorzitter

Beste leden en partners van WEST,

De afgelopen periode was druk en dynamisch. U leest erover in de Groninger Ondernemers Courant en onze nieuwsbrieven. Graag wil ik enkele belangrijke ontwikkelingen met u delen.

Allereerst de procedure omtrent de asielopvang van het COA op de Eemsgolaan. De gemeente heeft de plannen tot september uitgesteld en er zijn afspraken gemaakt met bewoners over samenwerking. WEST heeft begrip voor een tijdelijke opvanglocatie onder voorwaarden, maximaal twee jaar. De definitieve vestiging van een AZC vraagt om een uitgebreidere analyse en een zorgvuldige procedure anders dan enkel een aankondiging vanuit de gemeente.

PlegtVos heeft in sneltreinvaart studentenhuisvesting voor 400-800 studenten gerealiseerd op Zernike. Proximus wordt binnenkort geopend. Tijdens het New Energy Forum kregen leden al een rondleiding. SSH is de exploitant en er zijn afspraken gemaakt met de gemeente, SSH, Hanze en RUG over goed buurmanschap en veiligheid.

De zuidelijke ring gaat op 2 september weer open, wat een einde maakt aan de overlast van de afsluitingen. De afbouw duurt nog tot medio 2025. Door de gevoerde campagnes van Groningen Bereikbaar mijden veel bezoekers de stad. WEST zet zich in voor een najaarscampagne en een goede eventkalender om deze bezoekers terug te winnen. Marketing Groningen heeft hiervoor inmiddels een aanvullend budget gekregen. Ons doel is om ook in 2025 Groningen positief op de kaart te zetten en te promoten.

De overleggen over het uitvoeringsprogramma Corpus den Hoorn voor de gebiedsvisie naar het innovatiecluster voor de “Zorg van Nu en Morgen” verlopen positief. Met de gemeente en het Martini Ziekenhuis wordt een convenant gesloten voor een gebiedsorganisatie, om de groei van bedrijven te faciliteren, bereikbaarheid te verbeteren, het gebied te vergroenen en energieschaarste aan te pakken.

WEST blijft zich met andere verenigingen inzetten voor betere verbindingen met het gemeentebestuur. We willen onder andere werken aan een organisatie die ondernemers helpt bij het verbeteren van de gastvrijheid in Groningen. Inwoners en bezoekers zouden Groningen moeten uitroepen tot de meest gastvrije stad van Nederland. Het uiteindelijke doel is dat bezoekers langer blijven, vaker terugkomen, meer besteden en trotse ambassadeurs van Groningen worden.

Tenslotte wens ik u en uw dierbaren een mooie en inspirerende vakantie met genieten van elkaar en de nodige ontspanning. Voor je het doorhebt is het weer Groningens Onzet en gaat het weer over de plannen voor het najaar en 2025.

Met vriendelijke groet,

Klaas Holtman