Terugblik: Opruimactie Hoendiep

Ondernemers en jonge asielzoekers ruimen zwerfafval op bij Hoendiep.

Met vuilniszak en grijper in de hand maken ondernemers en jonge asielzoekers samen het Hoendiep een stukje schoner. Bedrijvenvereniging WEST organiseerde woensdagochtend 17 april een opruimactie op het bedrijventerrein Hoendiep, samen met het bestuur van Woonboulevard Groningen, de gemeente Groningen, Cosis en het Centraal Orgaan opvang asielzoekers. Het resultaat: vijftien vuilniszakken vol zwerfafval. En daarna was er voor de deelnemers een welverdiende lunch.

Organisator Erwin Mulder van WEST is blij met de betrokken aanwezige ondernemers en de hulp van de jongeren die sinds een paar maanden in HanzePlaza worden opgevangen. ‘We willen laten zien dat de komst van deze jongeren ook mooie kansen biedt. Dat we kunnen samenwerken en iets voor elkaar kunnen betekenen. Dat het COA hier ook enthousiast over is helpt enorm.’

Lentekriebels
Aan de actie deden verschillende bedrijven mee, zoals Kruit & Kramer, de Lampenier en Prokan. Alex Bongertman van Prokan: ‘We vinden hier echt alles: peuken, bekers, afval van de McDrive hier vlakbij.’ Daarom vindt hij het goed dat deze actie er nu is. ‘Ook voor onze klanten is het fijn als het er allemaal netjes uitziet.’ Tijdens de actie werd de nieuwe schoonmaakkar van Cosis onthult. West werkt al een aantal jaren samen met Cosis. De schoonmaakkar is mede mogelijk gemaakt door de Woonboulevard, Het Ondernemersfonds, de Gemeente Groningen en WEST.

De actie van WEST past binnen de campagne Lentekriebels van de Gemeente Groningen, waarin aandacht gevraagd wordt voor zwerfafval en bewoners en ondernemers gestimuleerd worden een bijdrage te leveren.

Tekst en foto: Groninger Ondernemers Courant

actie hoendiep