Terugblik: Informatiebijeenkomst Ontwikkelvisie Zernike Campus

Campusontwikkeling Groningen: Samenwerking biedt grote kansen voor ondernemers
De Campus in Groningen is volop in ontwikkeling en biedt een unieke kans voor samenwerking tussen bedrijven, onderwijsinstellingen en de gemeente. Tijdens een ondernemersbijeenkomst op 12 september werd duidelijk dat er volop potentie is om de Campus te laten uitgroeien tot een toplocatie voor innovatie, ondernemerschap en kennisdeling. Bedrijven zoals Avebe, DEMCON, BAM en Symeres spraken hun enthousiasme uit, maar pleiten ook voor meer betrokkenheid en een gezamenlijke visie.

Sterke vraag naar gezamenlijke koers
Klaas Holtman van bedrijvenvereniging WEST benadrukt dat de diversiteit aan bedrijven op de Campus een enorme kracht is. “De vele verschillende bedrijven zorgen voor een dynamische en innovatieve omgeving. Toch is het belangrijk dat er beter wordt geluisterd naar de specifieke behoeften van deze bedrijven, zodat we gezamenlijk kunnen werken aan de verdere groei van de Campus,” aldus Holtman.

Onafhankelijke organisatie als sleutel tot succes
De ondernemers zien veel potentie in het verder versterken van de samenwerking. Annette de Vree, betrokken bij de campusontwikkeling, werd gewezen op een succesvol voorbeeld uit Leiden, waar een campusvereniging is opgericht om ondernemers beter te betrekken. “Er wordt gezocht naar een onafhankelijke organisatie met budget en slagkracht om onderwerpen blijvend te agenderen,” aldus De Vree.

Eenduidige visie
Jasper Boter, vanuit de gemeente Groningen verantwoordelijk voor de totstandkoming van de visie op de Campus ziet al succesvolle samenwerkingen ontstaan tussen individuele bedrijven en kennisinstellingen. “De uitdaging is nu om deze relaties verder uit te bouwen en meer collectieve doelen te formuleren, zodat iedereen profiteert van de innovatieve mogelijkheden die de Campus biedt.”

Verbeteringen op het gebied van mobiliteit en voorzieningen
Een ander belangrijk onderwerp dat werd besproken, was de bereikbaarheid van de Campus. Met de toenemende populariteit van de locatie neemt de vraag naar mobiliteit en parkeeroplossingen toe. Bedrijven geven aan dat betere busverbindingen en een goed georganiseerde parkeervisie cruciaal zijn om de Campus toegankelijker te maken. Het is een positief signaal dat deze punten nu al op de agenda staan en dat er concrete plannen zijn om de mobiliteit verder te verbeteren.
Daarnaast werd er enthousiast gesproken over de mogelijkheden om de Campus verder te ontwikkelen als een plek waar werk, wonen en sport samenkomen. De toevoeging van nieuwe voorzieningen, zoals een Foodcourt en de Energybarn, zorgt voor een levendige en multifunctionele omgeving. “We willen dat niet alleen studenten, maar ook medewerkers van bedrijven kunnen profiteren van de faciliteiten op de Campus,” aldus WEST. Dit biedt volop kansen om een inspirerende werk- en leeromgeving te creëren.

Samenwerking als motor voor verdere groei
De komende jaren staan in het teken van verdere samenwerking tussen de Hanzehogeschool, de Rijksuniversiteit Groningen en de gemeente. Met het onlangs ondertekende convenant is een stevige basis gelegd voor de gezamenlijke ontwikkeling van de Campus. De betrokken partijen zien kansen om elkaar te versterken en nieuwe projecten te realiseren die niet alleen kennisinstellingen, maar ook ondernemers ten goede komen.
De al eerder genoemde positieve initiatieven zoals de geplande Foodcourt en de Energybarn laten zien dat de Campus volop in beweging is. Deze ontwikkelingen, in combinatie met een steeds nauwere samenwerking tussen bedrijven en kennisinstellingen, maken van de Campus een aantrekkelijke plek voor zowel gevestigde bedrijven als startups.

Toekomst vol mogelijkheden
Met een sterke visie, aandacht voor mobiliteit en voorzieningen, en een nauwe samenwerking tussen alle betrokken partijen ligt er een mooie toekomst in het verschiet voor de Campus. De Campus staat aan de vooravond van een nieuwe fase, waarin innovatie en ondernemerschap centraal staan.

zernike campus licht luchtfoto